De beste tijd om te posten op Instagram & LinkedIn in 2024

Het is al jaren een begrip in marketingland: de beste tijd om te posten op social media. Wat is het geheim? Wat zegt de data? Wat moet je nu als online ondernemer doen om de meeste resultaten uit je post te halen?

Ik leg je graag uit wat het geheim is van socialmediaposts die retegoed presteren. Om me kort voor te stellen: hi, ik ben Manouk en ik schrijf viral posts. Ik laat mijn klanten VIRAL gaan op social media met organisch bereik. Van 20.000 views tot 1.100.000 views op een post. Wekelijks gaat er wel een klant viral op LinkedIn en soms op Instagram. Dus je kan wel stellen dat ik het spel van het maximale uit je post halen begrijp.

Maar wat is dan mijn geheim?
Welke dagen en hoe laat komen die posts online?
Wat is de beste tijd om te posten in 2024?

De tijden die het beste werken (de logica)

Als je naast dit artikel nog meer artikelen leest over de beste tijden om te posten op Linkedin of op Instagram dan kom je antwoorden tegen als: dinsdag tussen 09:00 en 11:00 uur of ‘s avonds rond 20:00 uur. Een rijtje met de beste tijden en dagen. Spoiler alert: die krijg je niet van me.

Deze artikelen zijn gebaseerd op algemene data en algemene data is helemaal niet handig als je werkt met een specifieke doelgroep. Jij wil een bepaalde klant aanspreken op social media, toch? Misschien ben je wel businesscoach voor ondernemende moeders of wil je HR-medewerkers binnen het MKB benaderen. Of misschien heb je juist een jonge doelgroep en wil je pubers aanspreken.

Al die groepen hebben een aparte benadering nodig en zij zijn ook op andere tijden online. Dus, in plaats van dat je hier een voorgekauwd rijtje tijden en dagen voorgeschoteld krijgt, wil ik je leren hoe je de beste dagen en tijden om te posten voor jouw doelgroep achterhaalt.

Neem je ideale klant eens in gedachte. Pak desnoods een persoon in gedachte die al klant is of klant is geweest, dat maakt het soms handiger om te visualiseren. Want dat is de volgende stap: beeld je eens in hoe de dag van die ideale klant eruit ziet. Hoe begint zijn of haar dag?

In het geval van die ondernemende moeder kan ik me zo voorstellen dat ze opstaat en meteen bezig is met de kinderen. Kinderen aankleden, brood trommels maken, samen ontbijten en de kinderen naar school brengen. Zij heeft geen tijd om in de ochtend op haar telefoon te zitten en een post te lezen. Dus, is het dan handig om op dinsdagochtend 08:00 uur te posten? Nope. Tegen de tijd dat de ondernemende moeder op haar telefoon zit, is jouw post al ondergesneeuwd in het algoritme.

Grote kans dat de ondernemende moeder rond 10 uur even een koffiemomentje heeft, na het naar school brengen van de kinderen en het opstarten van haar laptop. Maar ook de lunch en rond 8 uur in de avond, als de kinderen op bed liggen, zijn momenten om haar te bereiken. Qua dagen zal ze van maandag tot en met vrijdag tussendoor posts lezen, op zaterdag staat ze misschien wel langs de zijlijn van een sport van een van haar kinderen bijvoorbeeld. Maar zondag is wel weer zo’n dag waarop je haar kan bereiken.

Zo heeft iedere doelgroep, iedere ideale klant, een eigen dagindeling en dat is hoe jij de beste tijd om te posten bepaalt.

Ga op basis van logisch nadenken eens bekijken welke dagen en tijden het slimst zijn voor jouw doelgroep. Als je dat op papier hebt, ga dan gewoon eens testen en proberen. Want ook dat is marketing; kijken of het werkt en anders optimaliseren.

Je kiest de beste tijd om te posten maar krijgt toch amper bereik

Nu je dit hebt gelezen, denk je misschien wel: ja dat doe ik al, ik houd al rekening met mijn klanten. Ik post al consistent. Maar ik heb nog altijd weinig bereik. Wat kan ik dan nog doen om de beste tijden en dagen om te posten te achterhalen?

Bereid je voor, want het antwoord wat ik je nu ga geven is niet het leukste dat je vandaag gaat lezen. Het zit namelijk zo: de tijd en de dag waarop je post is slechts een detail. Als de inhoud van je post niet goed is, als je niet weet hoe je posts schrijft die jouw ideale klant prikkelen en triggeren… dan kun je nog de perfecte dag en tijd hebben, maar dan gaat die post geen zoden aan de dijk zetten.

Neem bijvoorbeeld een klant van mij: zij postte op een willekeurige vrijdag 16:00 uur in januari in het afgelopen jaar. Niet om een specifieke reden, maar omdat ze die ochtend vergeten was te posten. Die post, die we samen hebben bedacht en geschreven, is de grootste VIRAL die ik tot nu toe met een klant heb meegemaakt. Meer dan een miljoen views zoals je hieronder ziet.

Terwijl een gemiddelde marketeer je met klem zou afraden om op vrijdag 16:00 uur te posten, want ‘dan is niemand meer online vanwege de vrijdagmiddagborrel’ en ‘dan is iedereen bezig met het weekend’. For all I know is juist het geval dat we dat laatste werkuurtje van de week op zoek zijn naar afleiding en dus zitten te scrollen. Dat geldt heus niet voor iedere doelgroep zoals je nu geleerd hebt, maar dat we dan helemaal niet online zijn, is dikke onzin. De beste tijd om te posten is dus geen trucje, maar hangt af van je doelgroep.

Het gaat erom dat je kwaliteit post. Dat je posts inspelen op de behoeften van de ideale klant. Als je dat goed leert doen, geloof me, dan gaan je posts echt goed presteren. Dus, als je dit zo leest, waar heb jij dan het echte werk te doen?

Waar content marketing in essentie over gaat

Ik weet het, ik houd er als marketeer wat onconventionele gedachten op na. Ik ben veel meer bezig met het menselijke brein, ons gedrag en beïnvloedingspsychologie, dan dat ik continu bezig ben met ‘algemene’ data. Marketing is in essentie verbinden met je ideale klant. Dat is dan ook wat je in essentie te leren hebt als ondernemer.

Hierover deel ik maandelijks een Content Clue. Een geheime tip die ik alleen stuur naar de ondernemers die op mijn e-maillijst staan. Het is gratis, dus eigenlijk is er geen reden om je niet aan te melden, toch? Klik hier om je in te schrijven voor nog meer tips als deze.

Updates ontvangen?

Het internet staat VOL met artikelen over marketing en online ondernemen. Het is veel en verwarrend. Wat is er nu eigenlijk waar? Wat is nu slim om wel of niet in te zetten? Waar moet je op letten?

Nou daarom presenteer ik je bij deze; de rode draad. De rode draad in online marketing, personal marketing en branding, storytelling en online ondernemen.

Maar ook de rode draad in de verhalen van al mijn klanten die VIRAL zijn gegaan. Behoefte aan inzichten en kennis? Duik er vooral in. Ik snap het trouwens ook als je niet constant deze website wilt refreshen. Er komen twee blogs per maand online, ik stuur ze één keer per maand naar je toe. Laat hier even je e-mail achter.