Drie marketingadviezen waar je voor moet oppassen

Op social media gaan een hoop marketingadviezen rond die meer kwaad doen dan goed. In deze blog geef ik je drie marketingadviezen mee waar je voor moet oppassen.

De afgelopen maanden zie ik op social media zoveel adviezen over marketing en content voorbij komen waar ik het zó niet mee eens ben. Er worden een heleboel marketingadviezen als waarheid gebracht terwijl er een heel stuk informatie ontbreekt. Met als gevolg dat ondernemers met te weinig marketing ervaring hiermee aan de slag gaan en vervolgens de rotte vruchten plukken.

Marketing is niet zo zwartwit als het online soms lijkt. Het is een strategisch vak en heeft zoveel meer lagen dan je denkt. Het gaat over het brein, gedrag, emoties en verbinding. Over de mens en hoe wij aangezet worden tot actie. Het gaat over een boodschap overbrengen, de ander prikkelen, raken en inspireren. Vanuit de kern begrijpen hoe je dit doet.

Dus om bijvoorbeeld maar te roepen dat je geen ideale klant hoeft te hebben en dat iedereen je doelgroep kan zijn, zolang jij maar jezelf bent: dat is zó ongenuanceerd. Je hebt echt meer strategie nodig om ervoor te zorgen dat jouw specifieke doelgroep je vindt. Ik leg je hier meer over uit in dit artikel. Maar voor we bij dit voorbeeld zijn, wil ik je eerst nog bewust maken van twee andere marketingadviezen. 

Fout marketingadvies 1:

“Let niet op de likes want likes zijn niet belangrijk, het gaat om de klanten uit je posts.”

Excuse me?

Jij liket toch ook alleen maar content die je leuk en/of waardevol vindt? Als een post veel likes oplevert door mensen uit je doelgroep, is dat een teken dat je het juiste onderwerp te pakken hebt, dat mensen je content waarderen, dat je content gezien wordt. Een post met veel likes kun je zien als een post die goed ontvangen wordt en waar je er dus meer van mag maken. Als je altijd maar drie likes krijgt en je hebt meer dan 500 volgers, dan kunnen we daaruit concluderen dat er iets niet helemaal lekker gaat.

Ook geven likes aan in welke fase van de know-like-trust je volgers zitten. Een like betekent vaak letterlijk dat de volger van de know naar de like-fase over aan het stappen is.

Bovendien helpen likes je post te verspreiden in het algoritme. Instagram meet ook aan likes af of de post waardevol is. Het is niet het allerbelangrijkst, nee, maar likes zeggen meer dan je denkt, dus je moet dit zeker niet onderschatten als je als ondernemer social media inzet voor je bedrijf.

Fout marketingadvies 2:

“Zorg dat je vooral positieve content schrijft, mensen willen niet meer aangesproken worden op hun problemen of angsten.”

Zucht… 

Dit soort marketingadviezen doen meer kwaad dan goed. Positivo-marketing is een trend aan het worden en het is levensgevaarlijk voor de effectiviteit van je marketingacties. 99,997% van al ons gedrag komt voort uit ons onderbewustzijn. Je doelgroep heeft het echt niet bewust door wanneer je over problemen schrijft of alleen maar over hun geweldig mooie dromen. Het gaat erom dat je tot in de kern begrijpt wat deze mensen willen. Dat triggert, prikkelt en raakt ze echt.

Bovendien ontkom je er niet aan dat we als mens problemen en angsten hebben. Ons brein is letterlijk zo bedraad: we willen overleven dus zijn we altijd bezig met het spotten van mogelijk gevaar. Wij mensen zijn nou eenmaal wat ‘negatiever’ dan je misschien wil geloven. Het ding is, jij biedt daar met je bedrijf een oplossing voor aan voor jouw ideale klanten. Je doet jezelf enorm tekort door angsten en problemen niet te belichten, ook op social media.

Het hoort erbij. Je kan niet alleen maar positief zijn.

Fout marketingadvies 3:

“Je hoeft geen ideale klant te kiezen, als je jezelf bent vinden ze je vanzelf.”

Zouden ze dit bij Apple of Nike ook zeggen?

Ik vind het mooi dat authenticiteit en jezelf zijn in je marketing steeds vaker een thema is online. Maar laat het niet de overhand nemen. Je wilt klanten uit je content halen, toch? Mensen die goed passen bij wat jij met je bedrijf te bieden hebt, mensen die problemen en behoeften hebben die jij kan matchen.

Die willen van jou lezen en horen dat je ze begrijpt. Ze willen zich gehoord en gezien voelen. Jij moet ze prikkelen. Dat gaat niet vanzelf. Marketing is een strategisch vak. Dat vraagt van je om dieper te gaan dan alleen je eigen ervaringen. Als het echt zo makkelijk was, dat je alleen maar jezelf hoefde te zijn, dan zouden de meeste marketingbureaus wel kunnen opdoeken, toch?

Dit is veel te ongenuanceerd.
Je hebt een serieuze strategie nodig, een aanpak.

Je moet weten wie je aanspreekt om die mensen ook te kunnen bereiken. Het gaat om het vermarkten van je bedrijf, een belangrijk gedeelte van business om klanten te krijgen. Het is dus echt niet zo’n gek idee om hierin te investeren zodat je hier uiteindelijk de vruchten van plukt.

Wil je deze marketingadviezen ook het raam uitgooien en in plaats daarvan eens proberen te leren denken zoals je ideale klant denkt? Dan heb ik een super laagdrempelig aanbod voor je. Ik heb namelijk een audiobundel voor je gemaakt met drie afleveringen waarin ik je meeneem in de basis van content marketing en het denken als je ideale klant. De investering? Nog geen 17 euro. Klik hier!

Updates ontvangen?

Het internet staat VOL met artikelen over marketing en online ondernemen. Het is veel en verwarrend. Wat is er nu eigenlijk waar? Wat is nu slim om wel of niet in te zetten? Waar moet je op letten?

Nou daarom presenteer ik je bij deze; de rode draad. De rode draad in online marketing, personal marketing en branding, storytelling en online ondernemen.

Maar ook de rode draad in de verhalen van al mijn klanten die VIRAL zijn gegaan. Behoefte aan inzichten en kennis? Duik er vooral in. Ik snap het trouwens ook als je niet constant deze website wilt refreshen. Er komen twee blogs per maand online, ik stuur ze één keer per maand naar je toe. Laat hier even je e-mail achter.