Social media uitbesteden als ondernemer? Let hier op!

Social media uitbesteden is voor veel ondernemers een goede optie. Zeker als je niet zo schrijfvaardig bent, is het fijn als iemand deze taak voor je uit handen neemt. Maar het is wel belangrijk dat je hier goede keuzes in maakt en op een paar dingen let. Wat precies, dat leg ik je hieronder uit!

Als online ondernemer weet je het: social media is een van de belangrijkste marketingkanalen om je potentiële klanten te laten weten dat je er bent. Als je kijkt naar jouw branche zie je om je heen een hoop ondernemers die het slim aanpakken. Het lijkt wel alsof ze altijd aanwezig zijn, ze posten regelmatig, groeien in volgers en lijken een hoop omzet uit social media te halen. Hoe doen zij dat toch? Hebben ze het niet druk genoeg? 

Of… besteden ze hun social media posts uit? 

Want ja, je kan je social media uitbesteden als ondernemer. Ik ben zelf ook ghostwriter voor personal brands, wat betekent dat ik effectief de posts schrijf en online zet voor ondernemers die vanuit hun eigen naam zaken doen. Dus uitbesteden kan zeker, maar… let op! Ik geloof erin dat je niet voor 100% je social media kan uitbesteden. Als je dat van plan bent, lees dan eerst dit artikel even uit, zodat je keuzes kan maken die op lange termijn het meest effectief zijn.

Aan wie geef je jouw social media kanalen uit handen?

Goed, je hebt besloten dat je iemand nodig hebt die je helpt bij je social media marketing. Het liefst laat je één partij alles oppakken zodat jij je kan focussen op dat waar je goed in bent. Scheelt jou de tijd en als je het uitbesteedt dan weet je ook zeker dat het goed gebeurt, toch? Maar ja, aan wie vertrouw jij de online etalage van je bedrijf toe? 

Ga je met een social media specialist in zee die alleen te werk gaat? Of kies je voor een marketingbureau? 

Met bijna 8 jaar ervaring in deze branche, wil ik je mijn visie op deze vraag geven. Als online ondernemer die een dienst verkoopt, is het van heel groot belang dat jouw social media kanalen JOU ademen. Eigenlijk mag niemand doorhebben dat je dit uitbesteedt. Je hebt dus iemand nodig die de tijd voor je neemt en zich echt gaat inlezen in hoe jij schrijft, zich verdiept in hoe jij praat en communiceert. Niet iemand die ‘gezellige’ berichtjes schrijft over ‘Nationale Pindakaasdag’ (bestaat echt) omdat dit zo’n leuke inhaker is in de content kalender.

Mijn ervaring is dan ook dat je als online dienstverlenende ondernemer het best in zee kan gaan met een content expert. Of deze nu bij een bureau werkt of alleen of met een klein team zoals ik, maakt niet per se uit. Zolang die partij maar echt de tijd voor je neemt en jij ziet dat deze echt diepgaande inhoudelijke content schrijft die is afgestemd op jou. Als er wordt gewerkt met zo’n standaard inhaakkalender zou ik zeggen: RUN.

Waarom je nooit 100% moet uitbesteden

Maar als je dan toch zo je best hebt gedaan om de juiste partij te vinden, waarom kan je dan alsnog niet alles over de schutting gooien?

Je bent een dienstverlenende, online ondernemer, toch? Is het niet zo dat je klanten zaken doen met JOU? Ze komen in een kennismakingsgesprek met jou als ze je hebben leren kennen via social media. Hoe raar zou het zijn als jij in dat gesprek anders blijkt te zijn dan dat je online overkomt? 

Dat is wat je krijgt als je niet meer persoonlijk betrokken bent bij wat er online komt. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: je kan voor 80% je social media content aan mij uitbesteden, de rest ligt bij jou. Mijn klanten moeten echt iedere maand met mij brainstormen zodat ik de juiste actuele informatie en verhalen van ze heb. Ik schrijf alles uit, bewaak de strategie en plan alle posts voor ze in, maar zij moeten de laatste inhoudelijke check doen. Feedback geven op mij, de schrijfstijl bewaken en dat niet alleen…

Als ik dan alles heb ingepland en de posts komen online, dan houdt mijn werk op. Ik schop de bal richting de goal maar jij moet ‘m erin koppen. Jij moet berichtjes beantwoorden, want daar stopt de marketing en begint de sales. Maar goed ook, want jij kan jouw aanbod als beste verkopen.

Het gaat erom dat je in charge blijft.
Dat alle posts jou ademen.
Dat kan alleen als je betrokken blijft.
Deze aanpak levert je het meeste op, geloof mij maar.

In een wereld vol ChatGPT-gebruikers en marketingbureaus, is er al genoeg generieke, algemene content op social media te vinden. Juist door je eigenheid te bewaken blijft je authentiek en zul je ook de meeste kans hebben op het aantrekken van fijne klanten.

Denk jij eraan om je content op Instagram of LinkedIn uit te besteden?

Ik ben ghostwriter voor personal brands en ben het geheim achter veel bekende namen uit de online branche. De posts die ik voor je schrijf zijn gebaseerd op jou, omdat ik weet wat ik je moet vragen om tot goede content te komen. En ja, ook al denk je nu dat je niet interessant bent: ik krijg die verhalen uit je!

Hoe ik werk?
Dat lees je hier.

Updates ontvangen?

Het internet staat VOL met artikelen over marketing en online ondernemen. Het is veel en verwarrend. Wat is er nu eigenlijk waar? Wat is nu slim om wel of niet in te zetten? Waar moet je op letten?

Nou daarom presenteer ik je bij deze; de rode draad. De rode draad in online marketing, personal marketing en branding, storytelling en online ondernemen.

Maar ook de rode draad in de verhalen van al mijn klanten die VIRAL zijn gegaan. Behoefte aan inzichten en kennis? Duik er vooral in. Ik snap het trouwens ook als je niet constant deze website wilt refreshen. Er komen twee blogs per maand online, ik stuur ze één keer per maand naar je toe. Laat hier even je e-mail achter.