Deed het pijn, toen je uit de hemel viel?
Of… Hoe zwaar weegt een ijsbeer?
Genoeg om het ijs te breken.
Ik weet het, slechte openingszinnen zijn ongemakkelijk en ze werken doorgaans niet echt in de kroeg. Tenzij je echt origineel bent. Ik durf te wedden dat jij er net zo min warm van wordt als ik, als iemand begint over een ijsbeer en zijn gewicht – toch?
Goed, je weet dus dat slechte openingszinnen bestaan. Ik vraag me nu dan wel af waarom je ze wel blijft gebruiken in jouw eigen marketing. Je weet wel, die zinnen waarmee je jouw post opent. De eerste twee regels van een tekst die je online zet. Ik noem dit openingszinnen, want het effect is hetzelfde: of je openingszin is zo goed dat je meer wil lezen/weten, of je scrollt heel gauw door.
De eerste twee zinnen bepalen dus of jouw ideale klanten, jouw volgers, de rest van je post gaan lezen. Dat is in letterlijke zin zo, kijk maar eens op Instagram of LinkedIn: na twee zinnen staat er ‘lees verder’ of ‘meer’. Ik moet als lezer daadwerkelijk klikken om verder te lezen en die beslissing maak ik in een split-second. Daarom zijn die zinnen ongelofelijk belangrijk.
Ik zie online dat dit nog steeds ZO onderschat wordt. Ik zie echt 9 van de 10 posts online die weinig bereik hebben ongeveer dezelfde fouten maken. Dat is zo zonde, want die posts hadden veel meer bereik kunnen hebben op het moment dat je mij als lezer meteen warm zou maken.
De meest gemaakte fouten in socialmediaposts
Laten we eens door de meest gemaakte fouten heen lopen. Veel ondernemers maken namelijk nog altijd een of meer van deze fouten op Instagram en LinkedIn:
❌ Ze geven hun post een titel, net als een internetartikel of blog, en dan vaak ook nog in hoofdletters… (bijvoorbeeld: START NIEUWE KLANT). Niet triggerend, vooral schreeuwend. Je maakt het niet interessant voor me om op ‘lees verder’ te klikken en de kans is groot dat ik als lezer voorbij scroll.
❌ De post begint gewoon zonder een bewuste trigger te gebruiken. (Bijvoorbeeld: vandaag zijn we op de kampeerplek aangekomen waar we deze hele zomer staan.) Je triggert niet om verder te lezen.
❌ De openingszinnen gaan vooral over de ondernemer zelf. (Bijvoorbeeld: ik heb de afgelopen maanden 3 posts geplaatst, ik heb zulke gave dingen gedaan.) Natuurlijk mogen posts ook over jou gaan, maar please, betrek mij als lezer dan in jouw verhaal.
❌ Er worden clichés gebruikt, die zoveel mensen gebruiken dat je als lezer bij voorbaat afhaakt. (Bijvoorbeeld: mijn programma maakt zoveel impact, ongelofelijk! Of: mijn klanten zijn allemaal zo enthousiast!) Yeah… scroll scroll.
❌ Er worden termen gebruikt die niets zeggen en dus ook niet triggeren om verder te lezen, puur omdat je als lezer dus geen beeld kan vormen. (Bijvoorbeeld: dit is zo waardevol, ik zet mensen in hun kracht, ik help ondernemers succesvol te worden…) Ik kan het niet voor me zien dus ik haak af.
Het maakt niet uit als je dit nu nog doet. Ik wil je in dit artikel vooral het inzicht brengen dat je posts dus nog veel beter kunnen. Dat je kansen hebt om je bereik te verbeteren en nog meer mensen kan raken met jouw posts en verhalen.
Openingszinnen die wél werken
Goed, je vraagt je misschien nu af: hoe moet het dan wel? Laten we daar eens naar gaan kijken. Ik heb 5 van mijn beste inzichten op een rijtje gezet zodat je hele sterke openingszinnen kan inzetten en je volgende VIRAL post gaat schrijven, met als doel meer bereik op jouw social media.
- Stel een triggerende vraag
Zie je dat het verlangen en de oplossing al in mijn vraag verborgen zitten? Dat is de truc van een goede openingszin in de vorm van een vraag. Niet iedere random vraag is dus een goede openingszin. Je triggert me als je me pakt op mijn behoeftes of pijn als lezer. In het voorbeeldje hieronder ga ik in op de behoefte om meer bereik te krijgen.
Voorbeeld: ‘Wist jij al dat deze manier van je post openen meer bereik oplevert?’
- Verklap de clou alvast
Geef alvast de clou weg van je verhaal, de sleutel en geef mij als lezer de aanleiding om verder te lezen. Hoe kwam dit tot stand?! Door alvast te vertellen wat er gebeurde met jou of je klant, wat de grootste les was, wat het keerpunt was, maak je me nieuwsgierig naar hoe dit precies gebeurd is. In het voorbeeldje hieronder lees je dat mijn klant meer dan een miljoen views had en dat dit allerlei kansen opleverde. Nu wil je vast en zeker weten om welke tip dit gaat, right?
Voorbeeld: ‘Toen ze deze tip toepaste kreeg ze ineens 1.100.000 views op haar post op LinkedIn en daaruit kwamen media-aanvragen en krantenartikelen. Haar verhaal, dat trekt letterlijk volle zalen…’
- Begin met een opvallend statement
Als ik je ideale klant ben, wil ik dat je laat zien dat je me begrijpt. Dat je doorhebt wat ik wel of niet doe. Waar ik behoefte aan heb. Dat mag soms heel confronterend zijn. Maak maar een statement met wat je vindt van hoe je ideale klant met iets omgaat, wat je ziet gebeuren in de branche, wat je irriteert of juist motiveert. Vertel me jouw mening en begin stevig en daardoor dus opvallend.
In het voorbeeld hieronder stel ik dat het maken van een contentkalender uitstelgedrag is. Dat kan nog wel eens een pijnlijk inzicht zijn. Want ja, hebben we niet allemaal wel eens een uur lang een contentkalender gevuld en vervolgens GEEN posts geschreven?
Voorbeeld: ‘Iedere dag naar je contentkalender staren en posts bedenken is uitstelgedrag om geen posts te maken en niet consistent te zijn.’
- Stel het on-top-of-mind probleem van je ideale klant aan de kaak
Copy-paste het vorige punt. Laat maar zien dat je me begrijpt door het probleem te benoemen waar ik van wakker lig met betrekking tot jouw aanbod. Dus niet het échte probleem, maar het probleem waar de klant vandaag de dag tegenaan loopt. Zoals in het voorbeeld hieronder: mijn klanten willen graag dagelijks posten, maar ze hebben geen tijd. Dat is wat ze nu denken, geen tijd is het issue. Maar eigenlijk weet ik dat het vaak geen kwestie van tijd is maar van het niet hebben van een strategie. Als je niet weet waarom je iets doet en hoe vaak je iets moet doen, dan is het moeilijk om content te bedenken en dát kost je tijd. Maar dat zeg ik niet letterlijk, want mijn klant is daar nog niet.
Voorbeeld: ‘Je wil zo graag dagelijks posten maar je hebt geen idee waar je de tijd vandaan moet halen.’
- Start een verhaal: ‘Er was eens…’
Storytelling is een gouden sleutel om de aandacht van je ideale klant vast te pakken. Dus start een verhaal. Neem me mee in een situatie van jouw klant. Schets in die twee zinnen het begin van een verhaal. Je zou bijna echt ‘er was eens’ kunnen gebruiken zoals dat in sprookjes wordt gedaan. Maar je kan ook een setting omschrijven zoals in het voorbeeld hieronder. Je benoemt de dag, de tijd, waar je bent, wat je doet, met wie en je voegt een verrassend element toe. In dit voorbeeld heeft mijn klant me huilend opgebeld: wat zou daar aan de hand zijn?
Voorbeeld: ‘Gisterenochtend zat ik klaar voor mijn eerste Call met Andrea. Ze had me de dag ervoor in tranen opgebeld, want…’
(Psst… wilde je hier niet verder lezen? Dat bedoel ik, storytelling is goud!)
Pas deze contenttips toe en zie je bereik stijgen!
Wat ik je wil vragen is om dit eens toe te gaan passen. Kies één manier voor een sterke openingszin uit en gebruik deze voor je volgende post. Je hebt namelijk pas echt iets aan kennis als je er daadwerkelijk iets mee doet. Dus ga er mee aan de slag, sla deze blog op en geloof me, je bereik en interactie zullen stijgen!
Wil je meer weten over hoe je een sterke openingszin schrijft voor nog meer VIRAL potentie? Download dan het Geheime Dossier #1. Hierin staan alle geheimen over openingszinnen die je moet weten én hoe je ze toepast.