Als content-expert en Instastoriesspecialist is er geen marketingterm die ik zo vaak gebruik als de know-like-trust factor. Wanneer je start met social media marketing voor jouw onderneming is dit een term die je niet alleen moet kennen maar ook écht moet begrijpen.
De know-like-trust factor is een model wat de drie fases weergeeft waar een volger doorheen gaat om uiteindelijk klant te worden. Het begint bij je te leren kennen, je leuk vinden en gaan waarderen en tenslotte gaat deze volger je vertrouwen. Vanuit vertrouwen kopen wij mensen graag diensten en producten. Ga maar bij jezelf na: je gaat pas met iemand samenwerken als je hebt kennis gemaakt met zowel de persoon als de kwaliteit die een persoon levert.
Bij iedere fase komt specifieke content kijken, maar ook is typisch gedrag van volgers te bespeuren. Daardoor kun je heel gemakkelijk zien en bijhouden, welke volgers in welke fase zitten. Dat maakt het makkelijk voor jou om te achterhalen welke volgers klant kunnen worden.
De know-fase
Een nieuwe volger komt op jouw pad en deze persoon besluit jouw content eens te bekijken. Ze bekijkt je stories, leest je posts en bekijkt je website. Deze persoon bevindt zich in de know-fase en begint je te leren kennen. Dit duurt een tijdje, dit proces gaat vloeiender wanneer je bijvoorbeeld dagelijks aanwezig bent op Instastories. Dit heeft te maken met het feit dat jij zichtbaar op beeld te zien bent, het is persoonlijk, iemand hoort jou praten en je hebt het hopelijk inhoudelijk over jouw bedrijf. De nieuwe volger haakt aan bij jouw content en bekijkt deze trouw. Sterker nog, ze liked nu jouw posts en laat zelfs een reactie achter! Zij verplaatst naar de volgende fase.
De like-fase
Je kan wel stellen dat deze volger jou leuk begint te vinden. Zij zoekt interactie, laat reacties achter, stelt vragen en reageert op jouw Instastoriespolls en vragenstickers. Omdat jij zo aardig bent om op haar te reageren en met haar in gesprek te gaan, weet zij steeds beter wat ze aan je heeft. Ze vindt zowel jouw content als jouzelf interessant. Je bent consistent in wanneer je wat deelt en in de vorm van waarde die je deelt. De nieuwe volger weet precies wat ze aan je heeft. Ze vertrouwt je nu echt.
Deze fase kan wel even duren, het hangt af van hoe consistent en hoe vaak je online aanwezig bent. Daarnaast is de inhoud van wat je deelt van grote invloed. De waarde van educatieve content, hoe persoonlijk je bent, of je reviews van klanten deelt etc. Doe je dit nu consistent dan vallen de like-volgers vanzelf in de trust-fase.
De trust-fase
In de laatste fase van dit model draait het om vertrouwen. Dit vertrouwen is in weken/maanden/jaren opgebouwd omdat jij jezelf laat zien, je mensen de kans geeft om JOU te leren kennen en omdat je consistent bent in het leveren van waarde. Vermeld jij een keer je aanbod in je stories? Grote kans dat de personen in de trust-fase dit van je afnemen.
Instastories is de beste tool om in te zetten om binnen no-time je volgers door de know-like-trust factor te laten gaan. Instastories geven je namelijk de mogelijkheid om jezelf te laten zien, om te vertellen over wie jij bent en wat je doet. Je kan zowel kijkjes achter de schermen in je bedrijf geven als inhoudelijke tips geven. Je bouwt super snel een band op, op deze manier. Om de verkoop door social media te stimuleren is Instastories een onmisbaar onderdeel in je social media strategie.
Pas jij Instastories al toe? Of kun je wel een handje hulp gebruiken?
Op 26 oktober tot 30 oktober vindt mijn Super Stories Challenge plaats. In vijf dagen ga ik je leren hoe je klanten krijgt door het inzetten van Instastories. Deelnemen is gratis en je meld je aan door naar mijn account @superstorieschallenge te gaan en me daar een berichtje te sturen dat je 100% commited bent om mee te doen. Op deze manier bewaak ik dat de mensen die mee doen ook écht vijf dagen lang een challenge mee gaan doen!
Heb je vragen over de know-like-trust factor?
Stuur me gerust een mailtje, dan leg ik meer uit!