Hoe vaak moet je posten op Instagram en LinkedIn?

Social media inzetten als marketingtool voor jou als ondernemer kan behoorlijk ingewikkeld zijn. Jij bent goed in jouw vak, wilt dat ook het liefst beoefenen, maar… je zal toch ook wijs moeten worden op het gebied van social media. Dus… hoe vaak moet je dan posten op Instagram? De ene expert heeft het over 3 tot 5 keer per week, de ander zegt 2 keer per dag. Wat is nu de waarheid? En hoe ontdek je wat klopt voor jou?

Laat ik je een eindje op weg helpen. Al meer dan 4 jaar leer ik ondernemers om klanten te halen uit hun content. Of het nu gaat om posten op Instagram of op Linkedin, deze vraag speelt altijd: hoeveel content zorgt ervoor dat je het maximale uit social media haalt?

Mijn antwoord daarop is steevast: focus je op de kwaliteit, niet op de kwantiteit.

Ga voor kwaliteit, niet voor kwantiteit

Meerdere keren per dag posten… Behalve dat het een bizarre taak is om dat consistent vol te houden, vraag ik me ook af hoe kwalitatief goed die posts eigenlijk zijn. Spreken ze allemaal even goed jouw doelgroep aan? Of zijn het snel gemaakte quotes en reviews?

En zit er wel liefde en aandacht in? Komen er ook leads uit? Ik denk het niet.

Ik heb een klant die slechts 1 keer per week post, maar dan is het ook een retegoede post. Een post die raakt, interactie oplevert, waar mensen over na gaan denken. Het zijn ook bijna altijd posts waar klanten uit voortkomen. Ze neemt er de tijd voor en dat werkt voor haar. Ze zou het kunnen opvoeren naar 2 keer per week, maar dat is voor haar niet nodig.

Je doel is om klanten te genereren, niet om zoveel mogelijk te posten, toch?

Dat is dan ook het punt. Je zet social media in als marketingtool. Je uiteindelijke doel hiervan is klanten genereren. Niet zoveel mogelijk posten. Niet ‘omdat je Instagram moet inzetten’.

Dus: hoe vaak moet je nu posten op Instagram?

Dus hoe vaak kun je dan het beste posten op the gram? Het antwoord: zoveel als jij kan maken binnen de tijd die je hebt, van hoge kwaliteit.

Eens per week? Prima.
Eens per maand? Dan ziet je doelgroep je 12 keer per jaar. Is dat voldoende om on top of mind te blijven? Kun jij op die manier je business runnen? Zo ja: prima.

Werk jij met lanceringen door het jaar heen? Dan kun je er ook voor kiezen om heel hard te knallen en 3 tot 5 posts per week te plaatsen – van hoge kwaliteit – om vervolgens dit aantal naar beneden te schroeven als je lancering klaar is en jij voldoende klanten hebt.

Er is dus geen advies dat het beste is, er is geen trucje om het algoritme te hacken. Het gaat allemaal om intentionele marketing. Handelen vanuit jouw doelen en jouw ideale klant. Je richten op kwaliteit en niet op kwantiteit.

Laat je me in een DM op Instagram weten wat je van deze blog vond? Lijkt me fijn om met je hierover in gesprek te gaan!

Updates ontvangen?

Het internet staat VOL met artikelen over marketing en online ondernemen. Het is veel en verwarrend. Wat is er nu eigenlijk waar? Wat is nu slim om wel of niet in te zetten? Waar moet je op letten?

Nou daarom presenteer ik je bij deze; de rode draad. De rode draad in online marketing, personal marketing en branding, storytelling en online ondernemen.

Maar ook de rode draad in de verhalen van al mijn klanten die VIRAL zijn gegaan. Behoefte aan inzichten en kennis? Duik er vooral in. Ik snap het trouwens ook als je niet constant deze website wilt refreshen. Er komen twee blogs per maand online, ik stuur ze één keer per maand naar je toe. Laat hier even je e-mail achter.